Πώς τα αυτόνομα οχήματα θα αλλάξουν το αστικό τοπίο (Βίντεο)
Αν μπορούσε κανείς να ρίξει μια ματιά στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο θα παρατηρούσε τα αυτόνομα οχήματα της Google να κάνουν βόλτες και να παρκάρουν μόνα τους, κάτι που για τους κατοίκους εκεί δεν είναι καθόλου περίεργο. Πέραν της Google, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Audi και η Mercedes-Benz σχεδιάζουν να επενδύσουν στην αυτόνομη αυτοκίνηση. Είναι λοιπόν θέμα χρόνου να δούμε αρχικά σε χώρες όπως η Αμερική και δυνητικά σε όλο τον κόσμο, οχήματα να κινούνται με απόλυτη ασφάλεια στο οδικό δίκτυο της χώρας. Φανταστείτε για παράδειγμα να τελειώνετε τη δουλειά σας Παρασκευή μεσημέρι μέσα Ιουλίου και να θέλετε να πάτε για μπάνιο, αλλά να είστε πολύ κουρασμένοι για να οδηγήσετε ως τη θάλασσα (που για τους περισσότερους είναι μακριά). Το πρόβλημα θα λυνόταν με το αυτόνομο αυτοκίνητό σας, που θα αναλάμβανε να σας μεταφέρει μέχρι εκεί, όσο εσείς ξεκουράζεστε!
Μπορεί όλα τα παραπάνω για πολλούς να ακούγονται σαν σενάριο από ταινία επιστημονικής φαντασίας, όμως οι άνθρωποι που δουλεύουν πίσω από τέτοιες τεχνολογίες ήδη αναρωτιούνται τι θα σημάνουν τα αυτόνομα οχήματα για τις πόλεις του μέλλοντος.
Φανταστείτε μια πόλη στην οποία δεν θα χρειάζεται να κάνετε κύκλους γύρω από οικοδομικά τετράγωνα ώστε να βρείτε μια θέση στάθμευσης μιας και το όχημά σας, σας αφήνει εκεί που θέλετε, ψάχνει, βρίσκει και παρκάρει κάπου μέχρι εσείς να τελειώσετε τη δουλειά σας και μετά έρχεται και σας παίρνει από εκεί που σας άφησε. Το ίδιο το αυτοκίνητό σας δηλαδή, είναι και ο προσωπικός σας σοφέρ. Μάλιστα τα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να στοιβάζονται καθ’ ύψος αυτόματα σε ρομποτικά παρκινγκ τα οποία απαιτούν λιγότερο πολεοδομικό χώρο σε σχέση με τα συμβατικά παρκινγκ.
Έτσι, οι συμβατικοί χώροι στάθμευσης θα μπορούσαν να μετατραπούν σε πάρκα, αυξάνοντας το πράσινο στις πόλεις. Επιπλέον, θα χρειαζόντουσαν λιγότεροι φωτεινοί σηματοδότες μιας και οι εξελιγμένοι ανιχνευτές των οχημάτων θα μπορούσαν να εξυπηρετούν αποδοτικά και με ασφάλεια όλη την κίνηση. Και προφανώς οι κλήσεις της τροχαίας θα ανήκαν στο παρελθόν από τη στιγμή που ένα αυτόνομο όχημα δεν θα μπορούσε να παρκάρει σε μη επιτρεπόμενο σημείο ή να υπερβεί προκαθορισμένα όρια ταχύτητας.
Οι σχετικοί επιστήμονες και οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν άλματα στην αυτόνομη αυτοκίνηση και πολλοί πιστεύουν πως τα παραπάνω σκηνικά είναι θέμα μιας δεκαετίας. Οι τοπογράφοι και οι συγκοινωνιολόγοι βέβαια αναφέρουν πως οι κάτοικοι των πόλεων ενδέχεται να πρέπει να προετοιμαστούν για μεγαλύτερους χρόνους μετακινήσεων λόγω της διεύρυνσης του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Η πόλη του μέλλοντος θα έχει στενότερους δρόμους αφού οι θέσεις στάθμευσης δεξιά και αριστερά των δρόμων θα καταργηθούν. Επιπλέον, ο αέρας των πόλεων θα είναι καθαρότερος και αυτό όχι μόνο λόγω της αναμενόμενης διεύρυνσης της ηλεκτροκίνησης, αλλά και γιατί οι άνθρωποι θα οδηγούν λιγότερο, δεδομένου ότι σύμφωνα με έρευνες το 30% του χρόνου οδήγησης στα κέντρα των πόλεων ξοδεύεται στην αναζήτηση θέσεως στάθμευσης.
Σύμφωνα με τον Ryan Calo, επίκουρο καθηγητή του πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον και ειδικό στη ρομποτική και στα αυτόνομα οχήματα, αυτό που η αυτόνομη αυτοκίνηση θα αλλάξει στις πόλεις είναι ο ρόλος πολλών χώρων του πολεοδομικού συγκροτήματος αλλά και τον ίδιο τον σκοπό της αυτοκίνησης.
Ερευνητές του Χάρβαρντ τονίζουν πως στις ΗΠΑ τουλάχιστον, το ένα τρίτο της γης σε αρκετές πόλεις, είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στους χώρους στάθμευσης. Πολλοί πολεοδόμοι θεωρούν πως οι τιμές της γης θα πέσουν όσο περισσότερος χώρος θα γίνεται διαθέσιμος στις πόλεις. Αν οι χώροι στάθμευσης στους δρόμους εξαλειφθούν και τα οχήματα μικρύνουν σε όγκο, οι οικοδομές και τα γραφεία θα μπορούν να αξιοποιήσουν αυτόν τον έξτρα διαθέσιμο χώρο. Επιπλέον, τα σημερινά εμπορικά κέντρα απαιτούν αχανείς εκτάσεις στάθμευσης για την εξυπηρέτηση των χιλιάδων αυτοκινήτων των πελατών, αλλά μελλοντικά, χωρίς την ανάγκη χώρων στάθμευσης, θα μπορούσαν να μετακινηθούν σε πιο κεντρικά σημεία των πόλεων.
Το Σχέδιο Διαχείρισης Αυτόνομων Διασταυρώσεων (Autonomous Intersection Management Project), που δημιουργήθηκε στο εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης του πανεπιστημίου του Τέξας, περιλαμβάνει την ύπαρξη πόλεων χωρίς καθόλου φωτεινούς σηματοδότες, παρά μόνο ανιχνευτές που θα διαχειρίζονται τη ροή της κυκλοφορίας. Παρότι στο βίντεο που μπορείτε να δείτε παρακάτω, η αυτόνομη διασταύρωση φαίνεται χαοτική, οι ερευνητές επιμένουν ότι τέτοιες διασταυρώσεις θα μειώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και το κόστος των καυσίμων, ενώ ταυτόχρονα θα μπορούν τα αυτοκίνητα να κινούνται χωρίς να σταματάνε.
Βέβαια, ίσως η όλη ιστορία να πάρει λίγο παραπάνω από το χρόνο που χρειάζεται για να βρει κάποιος να παρκάρει γύρω από ένα οικοδομικό τετράγωνο. Ένας εκπρόσωπος της Audi δήλωσε πως ένα πλήρως αυτόνομο όχημα δεν θα είναι διαθέσιμο πριν από το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε. Επιπλέον, τα διαδικαστικά θέματα νομικής φύσεως αποτελούν τροχοπέδη για την εφαρμογή της αυτόνομης αυτοκίνησης στην πράξη.
Τα κομμάτια του πάζλ όμως μπαίνουν σιγά-σιγά στη θέση τους και οι ειδικοί είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι από τα μέχρι τώρα αποτελέσματα. Το περασμένο έτος, ο κυβερνήτης της Καλιφόρνιας, Jerry Brown, υπέγραψε τροπολογία που ανοίγει το δρόμο για τα αυτόνομα οχήματα στην πολιτεία του. Επίσης, το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ έκανε το Μάιο που μας πέρασε την πρώτη επίσημη τοποθέτηση υπέρ της αυτόνομης αυτοκίνησης, ενθαρρύνοντας τις πόλεις των ΗΠΑ να επιτρέψουν τις δοκιμές αυτόνομων οχημάτων.
Ο Bryant Walker Smith, μέλος του Κέντρου Έρευνας Αυτοκίνησης του πανεπιστημίου του Στάφορντ αναφέρει πως η μελλοντική πόλη ίσως να μην είναι ένα περιβάλλον χωρίς συμφόρηση, όπως πολλοί μπορεί να πιστεύουν. Η ίδια άλλωστε πρόβλεψη είχε γίνει και στο παρελθόν όταν τα πρώτα αυτοκίνητα είχαν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και υπόσχονταν την αποσυμφόρηση των πόλεων από τα άλογα. Τα άλογα έφυγαν, η συμφόρηση όμως όχι.
Ο Smith έχει ένα εναλλακτικό όραμα στο μυαλό του όσον αφορά στα αυτόνομα οχήματα. Οι άνθρωποι, λέει, θα μένουν μακριά από το κέντρο της κάθε πόλης και η αυτόνομη αυτοκίνηση θα τους δώσει τη δυνατότητα να πηγαίνουν στη δουλειά τους και ταυτόχρονα την ώρα της μετακίνησης να μπορούν να κάνουν άλλα εποικοδομητικά πράγματα.
Θα μπορούσε κάποιος να κοιμάται, να δουλεύει ή ακόμη και να ασκείται στο δρόμο για τη δουλειά του. Ο χρόνος που περνάει κάποιος στις μετακινήσεις του θα μπορούσε να αξιοποιηθεί πολύ διαφορετικά απ’ ό,τι τώρα.
Φυσικά μένει να εφαρμοστούν πολλές αλλαγές σε μια πόλη ώστε να μπορεί να λειτουργήσει με αυτόνομα οχήματα. Τα συμβατικά αυτοκίνητα πρέπει να εξαφανιστούν ενώ ακόμα και ο τρόπος διανομής εμπορευμάτων θα πρέπει να αλλάξει άρδην. Αυτόνομα οχήματα με ρομποτικά μηχανήματα θα πρέπει να αναλάβουν αυτό το ρόλο. Μέχρι τότε, ωστόσο, υπάρχει πολύς χρόνος!
Μπορεί όλα τα παραπάνω για πολλούς να ακούγονται σαν σενάριο από ταινία επιστημονικής φαντασίας, όμως οι άνθρωποι που δουλεύουν πίσω από τέτοιες τεχνολογίες ήδη αναρωτιούνται τι θα σημάνουν τα αυτόνομα οχήματα για τις πόλεις του μέλλοντος.
Φανταστείτε μια πόλη στην οποία δεν θα χρειάζεται να κάνετε κύκλους γύρω από οικοδομικά τετράγωνα ώστε να βρείτε μια θέση στάθμευσης μιας και το όχημά σας, σας αφήνει εκεί που θέλετε, ψάχνει, βρίσκει και παρκάρει κάπου μέχρι εσείς να τελειώσετε τη δουλειά σας και μετά έρχεται και σας παίρνει από εκεί που σας άφησε. Το ίδιο το αυτοκίνητό σας δηλαδή, είναι και ο προσωπικός σας σοφέρ. Μάλιστα τα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να στοιβάζονται καθ’ ύψος αυτόματα σε ρομποτικά παρκινγκ τα οποία απαιτούν λιγότερο πολεοδομικό χώρο σε σχέση με τα συμβατικά παρκινγκ.
Έτσι, οι συμβατικοί χώροι στάθμευσης θα μπορούσαν να μετατραπούν σε πάρκα, αυξάνοντας το πράσινο στις πόλεις. Επιπλέον, θα χρειαζόντουσαν λιγότεροι φωτεινοί σηματοδότες μιας και οι εξελιγμένοι ανιχνευτές των οχημάτων θα μπορούσαν να εξυπηρετούν αποδοτικά και με ασφάλεια όλη την κίνηση. Και προφανώς οι κλήσεις της τροχαίας θα ανήκαν στο παρελθόν από τη στιγμή που ένα αυτόνομο όχημα δεν θα μπορούσε να παρκάρει σε μη επιτρεπόμενο σημείο ή να υπερβεί προκαθορισμένα όρια ταχύτητας.
Οι σχετικοί επιστήμονες και οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν άλματα στην αυτόνομη αυτοκίνηση και πολλοί πιστεύουν πως τα παραπάνω σκηνικά είναι θέμα μιας δεκαετίας. Οι τοπογράφοι και οι συγκοινωνιολόγοι βέβαια αναφέρουν πως οι κάτοικοι των πόλεων ενδέχεται να πρέπει να προετοιμαστούν για μεγαλύτερους χρόνους μετακινήσεων λόγω της διεύρυνσης του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Η πόλη του μέλλοντος θα έχει στενότερους δρόμους αφού οι θέσεις στάθμευσης δεξιά και αριστερά των δρόμων θα καταργηθούν. Επιπλέον, ο αέρας των πόλεων θα είναι καθαρότερος και αυτό όχι μόνο λόγω της αναμενόμενης διεύρυνσης της ηλεκτροκίνησης, αλλά και γιατί οι άνθρωποι θα οδηγούν λιγότερο, δεδομένου ότι σύμφωνα με έρευνες το 30% του χρόνου οδήγησης στα κέντρα των πόλεων ξοδεύεται στην αναζήτηση θέσεως στάθμευσης.
Σύμφωνα με τον Ryan Calo, επίκουρο καθηγητή του πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον και ειδικό στη ρομποτική και στα αυτόνομα οχήματα, αυτό που η αυτόνομη αυτοκίνηση θα αλλάξει στις πόλεις είναι ο ρόλος πολλών χώρων του πολεοδομικού συγκροτήματος αλλά και τον ίδιο τον σκοπό της αυτοκίνησης.
Ερευνητές του Χάρβαρντ τονίζουν πως στις ΗΠΑ τουλάχιστον, το ένα τρίτο της γης σε αρκετές πόλεις, είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στους χώρους στάθμευσης. Πολλοί πολεοδόμοι θεωρούν πως οι τιμές της γης θα πέσουν όσο περισσότερος χώρος θα γίνεται διαθέσιμος στις πόλεις. Αν οι χώροι στάθμευσης στους δρόμους εξαλειφθούν και τα οχήματα μικρύνουν σε όγκο, οι οικοδομές και τα γραφεία θα μπορούν να αξιοποιήσουν αυτόν τον έξτρα διαθέσιμο χώρο. Επιπλέον, τα σημερινά εμπορικά κέντρα απαιτούν αχανείς εκτάσεις στάθμευσης για την εξυπηρέτηση των χιλιάδων αυτοκινήτων των πελατών, αλλά μελλοντικά, χωρίς την ανάγκη χώρων στάθμευσης, θα μπορούσαν να μετακινηθούν σε πιο κεντρικά σημεία των πόλεων.
Το Σχέδιο Διαχείρισης Αυτόνομων Διασταυρώσεων (Autonomous Intersection Management Project), που δημιουργήθηκε στο εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης του πανεπιστημίου του Τέξας, περιλαμβάνει την ύπαρξη πόλεων χωρίς καθόλου φωτεινούς σηματοδότες, παρά μόνο ανιχνευτές που θα διαχειρίζονται τη ροή της κυκλοφορίας. Παρότι στο βίντεο που μπορείτε να δείτε παρακάτω, η αυτόνομη διασταύρωση φαίνεται χαοτική, οι ερευνητές επιμένουν ότι τέτοιες διασταυρώσεις θα μειώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και το κόστος των καυσίμων, ενώ ταυτόχρονα θα μπορούν τα αυτοκίνητα να κινούνται χωρίς να σταματάνε.
Βέβαια, ίσως η όλη ιστορία να πάρει λίγο παραπάνω από το χρόνο που χρειάζεται για να βρει κάποιος να παρκάρει γύρω από ένα οικοδομικό τετράγωνο. Ένας εκπρόσωπος της Audi δήλωσε πως ένα πλήρως αυτόνομο όχημα δεν θα είναι διαθέσιμο πριν από το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε. Επιπλέον, τα διαδικαστικά θέματα νομικής φύσεως αποτελούν τροχοπέδη για την εφαρμογή της αυτόνομης αυτοκίνησης στην πράξη.
Τα κομμάτια του πάζλ όμως μπαίνουν σιγά-σιγά στη θέση τους και οι ειδικοί είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι από τα μέχρι τώρα αποτελέσματα. Το περασμένο έτος, ο κυβερνήτης της Καλιφόρνιας, Jerry Brown, υπέγραψε τροπολογία που ανοίγει το δρόμο για τα αυτόνομα οχήματα στην πολιτεία του. Επίσης, το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ έκανε το Μάιο που μας πέρασε την πρώτη επίσημη τοποθέτηση υπέρ της αυτόνομης αυτοκίνησης, ενθαρρύνοντας τις πόλεις των ΗΠΑ να επιτρέψουν τις δοκιμές αυτόνομων οχημάτων.
Ο Bryant Walker Smith, μέλος του Κέντρου Έρευνας Αυτοκίνησης του πανεπιστημίου του Στάφορντ αναφέρει πως η μελλοντική πόλη ίσως να μην είναι ένα περιβάλλον χωρίς συμφόρηση, όπως πολλοί μπορεί να πιστεύουν. Η ίδια άλλωστε πρόβλεψη είχε γίνει και στο παρελθόν όταν τα πρώτα αυτοκίνητα είχαν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και υπόσχονταν την αποσυμφόρηση των πόλεων από τα άλογα. Τα άλογα έφυγαν, η συμφόρηση όμως όχι.
Ο Smith έχει ένα εναλλακτικό όραμα στο μυαλό του όσον αφορά στα αυτόνομα οχήματα. Οι άνθρωποι, λέει, θα μένουν μακριά από το κέντρο της κάθε πόλης και η αυτόνομη αυτοκίνηση θα τους δώσει τη δυνατότητα να πηγαίνουν στη δουλειά τους και ταυτόχρονα την ώρα της μετακίνησης να μπορούν να κάνουν άλλα εποικοδομητικά πράγματα.
Θα μπορούσε κάποιος να κοιμάται, να δουλεύει ή ακόμη και να ασκείται στο δρόμο για τη δουλειά του. Ο χρόνος που περνάει κάποιος στις μετακινήσεις του θα μπορούσε να αξιοποιηθεί πολύ διαφορετικά απ’ ό,τι τώρα.
Φυσικά μένει να εφαρμοστούν πολλές αλλαγές σε μια πόλη ώστε να μπορεί να λειτουργήσει με αυτόνομα οχήματα. Τα συμβατικά αυτοκίνητα πρέπει να εξαφανιστούν ενώ ακόμα και ο τρόπος διανομής εμπορευμάτων θα πρέπει να αλλάξει άρδην. Αυτόνομα οχήματα με ρομποτικά μηχανήματα θα πρέπει να αναλάβουν αυτό το ρόλο. Μέχρι τότε, ωστόσο, υπάρχει πολύς χρόνος!
Το Σχέδιο Διαχείρισης Αυτόνομων Διασταυρώσεων...
Πηγή