Τα μελλοντικά κινεζικά αεροπλανοφόρα θα είναι πυρηνοκίνητα
Ένα πρόσφατο δημοσίευμα στην ιστοσελίδα της κινεζικής ναυπηγικής εταιρείας CSIC για πρώτη φορά περιείχε αναφορά στο πρόγραμμα ανάπτυξης και κατασκευής στην... Κίνα πειραματικού μοντέλου ενός πυρηνικού αντιδραστήρα για πλοία επιφανείας. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το θέμα που αφορά τους στόχους κατασκευής πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου και το χρόνο που μπορεί να είναι έτοιμες οι πρώτες ικανές για μάχη ομάδες κρούσης αεροπλανοφόρων, που θα περιλαμβάνουν τέτοια σκάφη.
Η ναυπήγηση πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου σημαίνει νέο στάδιο στην ανάπτυξη της κινεζικής στρατιωτικής ναυτικής στρατηγικής.
Η κατασκευή ενός πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου έχει νόημα, αν η Κίνα θέλει να στείλει στις μακρινές θάλασσες ισχυρές ναυτικές ενώσεις, ικανές για αυτοτελείς επιθετικές ενέργειες. Το ίδιο το γεγονός της εμφάνισης τέτοιων ενώσεων θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα της παγκόσμιας πολιτικής. Λόγω του ότι ήδη έχουν υιοθετηθεί οι σχετικές αποφάσεις από την κινεζική ηγεσία, απέμεινε να εξακριβωθεί πότε θα συμβεί αυτό.
Γίνεται λόγος για ένα τεχνικά δύσκολο πολυετή σχέδιο, το οποίο, πιθανόν, θα ολοκληρωθεί κατά τα τέλη αυτής της δεκαετίας. Λαμβανομένης υπόψη της αυξανόμενης τα τελευταία χρόνια στην Κίνα προσοχής προς τα ζητήματα της πυρηνικής ασφάλειας, την κατασκευή ενός πειραματικού αντιδραστήρα σκάφους θα ακολουθήσει μια μακρά περίοδος δοκιμών, παρατηρήσεων και ελέγχων. Συνεπώς, το πρώτο κινεζικό πυρηνικό αεροπλανοφόρο δεν θα μπορέσει να παραδοθεί στη μαχητική σύνθεση του Πολεμικού Ναυτικού νωρίτερα από το 2020.
Ως τότε η Κίνα, κρίνοντας από τα υφιστάμενα στοιχεία, σκοπεύει να κατασκευάσει τουλάχιστον άλλο ένα αεροπλανοφόρο με συνηθισμένη εγκατάσταση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό το σκάφος, παρόλο που θα αντιγράψει ορισμένα στοιχεία του πρώην σοβιετικού αεροπλανοφόρου καταδρομικού Varyag, θα αποτελεί ήδη αυτοτελές κινεζικό σχέδιο. Η ναυπήγησή του έχει αρχίσει ή θα αρχίσει στη διάρκεια του 2013. Τα πρώτα δυο αεροπλανοφόρα θα επιτρέψουν στην Κίνα να αποκτήσει την απαραίτητη πείρα εκμετάλλευσης τέτοιου είδους σκαφών και θα αυξήσουν το επιθετικό δυναμικό του κινεζικού στόλου στις εγγύς θάλασσες. Το βασικό τους όπλο θα είναι τα καταδιωκτικά J-15, οι δοκιμές των οποίων σύντομα θα ολοκληρωθούν. Μπορούμε να θεωρούμε ότι αυτά θα αποτελέσουν την πρώτη γενιά του μελλοντικού κινεζικού στόλου αεροπλανοφόρων, ενώ η δεύτερη γενιά θα είναι πυρηνική.
Κατά την περίοδο εμφάνισης της δεύτερης γενιάς κινεζικών αεροπλανοφόρων δεν πρέπει να αποκλείεται η ετοιμότητα για σειριακή παραγωγή του κινεζικού υπερσύγχρονου καταδιωκτικού πέμπτης γενιάς J-31, οι δοκιμές πτήσης του οποίου άρχισαν πέρυσι. Έτσι, σε περίπτωση που τα πράγματα θα ακολουθήσουν το αισιόδοξο για τους Κινέζους σενάριο του J-31, τα δημιουργημένα υπό την προφανή επίδραση της σχεδίασης του αμερικανικού υπό ανάπτυξη καταδιωκτικού F-35 Lightning II, θα μπορέσουν να συναντηθούν με τα αμερικανικά πρωτότυπά τους στα ανοικτά της θάλασσας ήδη σε 10 χρόνια. Αυτή η προοπτική μπορεί να αναγκάσει τις ΗΠΑ να προβούν σε επιπρόσθετες επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό του εθνικού τους αεροπορικού στόλου για τη διατήρηση της τεχνολογικής υπεροχής έναντι της Κίνας.
Η κατασκευή ενός πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου έχει νόημα, αν η Κίνα θέλει να στείλει στις μακρινές θάλασσες ισχυρές ναυτικές ενώσεις, ικανές για αυτοτελείς επιθετικές ενέργειες. Το ίδιο το γεγονός της εμφάνισης τέτοιων ενώσεων θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα της παγκόσμιας πολιτικής. Λόγω του ότι ήδη έχουν υιοθετηθεί οι σχετικές αποφάσεις από την κινεζική ηγεσία, απέμεινε να εξακριβωθεί πότε θα συμβεί αυτό.
Γίνεται λόγος για ένα τεχνικά δύσκολο πολυετή σχέδιο, το οποίο, πιθανόν, θα ολοκληρωθεί κατά τα τέλη αυτής της δεκαετίας. Λαμβανομένης υπόψη της αυξανόμενης τα τελευταία χρόνια στην Κίνα προσοχής προς τα ζητήματα της πυρηνικής ασφάλειας, την κατασκευή ενός πειραματικού αντιδραστήρα σκάφους θα ακολουθήσει μια μακρά περίοδος δοκιμών, παρατηρήσεων και ελέγχων. Συνεπώς, το πρώτο κινεζικό πυρηνικό αεροπλανοφόρο δεν θα μπορέσει να παραδοθεί στη μαχητική σύνθεση του Πολεμικού Ναυτικού νωρίτερα από το 2020.
Ως τότε η Κίνα, κρίνοντας από τα υφιστάμενα στοιχεία, σκοπεύει να κατασκευάσει τουλάχιστον άλλο ένα αεροπλανοφόρο με συνηθισμένη εγκατάσταση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό το σκάφος, παρόλο που θα αντιγράψει ορισμένα στοιχεία του πρώην σοβιετικού αεροπλανοφόρου καταδρομικού Varyag, θα αποτελεί ήδη αυτοτελές κινεζικό σχέδιο. Η ναυπήγησή του έχει αρχίσει ή θα αρχίσει στη διάρκεια του 2013. Τα πρώτα δυο αεροπλανοφόρα θα επιτρέψουν στην Κίνα να αποκτήσει την απαραίτητη πείρα εκμετάλλευσης τέτοιου είδους σκαφών και θα αυξήσουν το επιθετικό δυναμικό του κινεζικού στόλου στις εγγύς θάλασσες. Το βασικό τους όπλο θα είναι τα καταδιωκτικά J-15, οι δοκιμές των οποίων σύντομα θα ολοκληρωθούν. Μπορούμε να θεωρούμε ότι αυτά θα αποτελέσουν την πρώτη γενιά του μελλοντικού κινεζικού στόλου αεροπλανοφόρων, ενώ η δεύτερη γενιά θα είναι πυρηνική.
Κατά την περίοδο εμφάνισης της δεύτερης γενιάς κινεζικών αεροπλανοφόρων δεν πρέπει να αποκλείεται η ετοιμότητα για σειριακή παραγωγή του κινεζικού υπερσύγχρονου καταδιωκτικού πέμπτης γενιάς J-31, οι δοκιμές πτήσης του οποίου άρχισαν πέρυσι. Έτσι, σε περίπτωση που τα πράγματα θα ακολουθήσουν το αισιόδοξο για τους Κινέζους σενάριο του J-31, τα δημιουργημένα υπό την προφανή επίδραση της σχεδίασης του αμερικανικού υπό ανάπτυξη καταδιωκτικού F-35 Lightning II, θα μπορέσουν να συναντηθούν με τα αμερικανικά πρωτότυπά τους στα ανοικτά της θάλασσας ήδη σε 10 χρόνια. Αυτή η προοπτική μπορεί να αναγκάσει τις ΗΠΑ να προβούν σε επιπρόσθετες επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό του εθνικού τους αεροπορικού στόλου για τη διατήρηση της τεχνολογικής υπεροχής έναντι της Κίνας.