Νέα θεωρία: Σεισμός ευθύνεται για την αποτύπωση του Χριστού στην περίφημη «Σινδόνη του Τορίνο»
Η Σινδόνη έχει προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον από το 1898, όταν κυκλοφόρησε η πρώτη φωτογραφία της, δημιουργώντας ένα έντονο δημόσιο διάλογο κατά πόσο απεικονίζει ή όχι τον Χριστό και πώς δημιουργήθηκε η αποτύπωση πάνω στο ύφασμα. Η ακτινοβολία νετρονίων που απελευθερώθηκε στην ατμόσφαιρα μετά από ένα πολύ ισχυρό σεισμό 8,2 Ρίχτερ στην Ιερουσαλήμ, ο οποίος συνέβη το 33 μ.Χ., το έτος σταύρωσης του Χριστού, είναι η αιτία που μπορεί να οδήγησε στην αποτύπωση του προσώπου και του σώματός του στη διάσημη -και επίμαχη- «Σινδόνη του Τορίνο». Αυτή είναι η νέα -κάπως ασυνήθιστη- εξήγηση από Ιταλούς επιστήμονες για τη μυστηριώδη εικόνα που έχει εντυπωθεί στο περίφημο λινό ύφασμα, το οποίο για ουκ ολίγους ανθρώπους, ιδίως τους Καθολικούς, απεικονίζει τον ίδιο τον Εσταυρωμένο Θεάνθρωπο πάνω στο σάβανό του.
Η Σινδόνη έχει προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον από το 1898, όταν κυκλοφόρησε η πρώτη φωτογραφία της, δημιουργώντας ένα έντονο δημόσιο διάλογο κατά πόσο απεικονίζει ή όχι τον Χριστό και πώς δημιουργήθηκε η αποτύπωση πάνω στο ύφασμα. Σύμφωνα με τους επικριτές, πρόκειται για μια καλοστημένη απάτη. Από την άλλη, αν και η Καθολική Εκκλησία έχει αποφύγει να πάρει επίσημη θέση, πολλές χιλιάδες πιστών -και περίεργων- προσέρχονται κάθε χρόνο στον καθεδρικό του Τορίνο, όπου φυλάσσεται η σινδόνη.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Αλμπέρτο Καρπιντέρι του Πολυτεχνείου του Τορίνο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό μηχανικής «Meccanica», υποστηρίζουν ότι η ακτινοβολία νετρονίων λόγω του σεισμού «μπέρδεψε» τις επίσημες ραδιοχρονολογήσεις με άνθρακα-14, που έγιναν στη δεκαετία του ’80. Οι μετρήσεις εκείνες (που είχαν δημοσιευτεί στο διεθνούς κύρους περιοδικό «Nature» το 1989) είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το ύφασμα είχε ηλικία όχι άνω των 800 ετών, δηλαδή προερχόταν από τον Μεσαίωνα (μεταξύ 1260 και 1390 μ.Χ.). Άλλωστε, σε εκείνα ακριβώς τα μεσαιωνικά χρόνια εμφανίζονται οι πρώτες γραπτές αναφορές για το ύφασμα (το οποίο πρέπει να άλλαξε πολλούς ιδιοκτήτες στο πέρασμα των χρόνων), πράγμα που οι επικριτές δεν θεωρούν τυχαίο.
Από την άλλη όμως, και άλλοι ερευνητές μετά το 1988 υποστήριξαν ότι εκείνη η ραδιοχρονολόγηση υπήρξε εσφαλμένη και ότι η σινδόνη είναι πολύ παλαιότερη. Σε βιβλίο του με τίτλο «Το μυστήριο της Σινδόνης», που εξέδωσε το 2013, ο Τζιούλιο Φάντι, καθηγητής της σχολής μηχανολόγων μηχανικών του πανεπιστημίου της Πάντοβα, υποστηρίζει ότι οι δικές του αναλύσεις αποδεικνύουν πως το ύφασμα χρονολογείται από τα χρόνια του Ιησού.
Η νέα ιταλική θεωρία (για την οποία πάντως ο ίδιος ο Τζιούλιο Φάντι δήλωσε πως ίσως να μην είναι η μόνη σωστή) αναφέρει ότι στη διάρκεια των σεισμών δημιουργούνται στον γήινο φλοιό ισχυρά κύματα πίεσης υψηλής συχνότητας, τα οποία αποτελούν την πηγή εκπομπών νετρονίων. Τα νετρόνια αυτά απελευθερώνονται από τα άτομα όπου ήσαν δεσμευμένα μέχρι τότε και αλληλεπιδρούν με τους πυρήνες άλλων ατόμων, πράγμα που δημιουργεί νέα ισότοπα άνθρακα.
Αυτή ακριβώς η διαδικασία, σύμφωνα με τον Αλμπέρτο Καρπιντέρι, μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένη χρονολόγηση, αφού αυξάνει κατά πολύ τον αριθμό των ραδιοϊσοτόπων του άνθρακα-14 στο περιβάλλον (και συνεπώς το ταφικό ύφασμα εμφανίζεται νεότερο από ό,τι είναι).
Αλλά πέρα από αυτό, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η μαζική εκπομπή των νετρονίων μετά τον σεισμό του 33 μ.Χ. στην Ιερουσαλήμ θα οδήγησε στην αποτύπωση της εικόνας του Χριστού πάνω στο σάβανό του. Αυτό συνέβη, όπως λένε, επειδή τα ελεύθερα νετρόνια θα αλληλεπίδρασαν χημικά με τα άτομα αζώτου στις ίνες του λινού υφάσματος, με τελικό αποτέλεσμα την θερμική αποτύπωση του προσώπου πάνω στο σάβανο.
Όμως ο Γκόρντον Κουκ, καθηγητής περιβαλλοντικής γεωχημείας στο πανεπιστήμιο της Γλασκώβης δήλωσε στο Live Science πως ακόμα κι αν θεωρητικά μπορεί να δεχτεί κανείς την υπόθεση της ακτινοβολίας νετρονίων, παραμένει το εύλογο ερώτημα: Γιατί κάτι ανάλογο δεν έχει καταγραφεί πουθενά αλλού στα αρχαιολογικά αρχεία;
Ανάλογη αρνητική αντίδραση είχε και ο Κρίστοφερ Ράμσεϊ, διευθυντής της Μονάδας Ραδιοχρονολόγησης του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ο οποίος αναρωτήθηκε γιατί σε χώρες με συχνούς ισχυρούς σεισμούς όπως η Ιαπωνία, δεν έχει παρατηρηθεί μέχρι σήμερα κάποιο ανάλογο πρόβλημα με τις ραδιοχρονολογήσεις με άνθρακα-14;
Κι έτσι η Σινδόνη συνεχίζει, σε τελευταία ανάλυση, να παραμένει θέμα πίστης. «Αν θέλεις να πιστέψεις στη Σινδόνη του Τορίνο, απλώς πιστεύεις σε αυτήν», δήλωσε ο Γκόρντον Κουκ.
Πηγή
Η Σινδόνη έχει προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον από το 1898, όταν κυκλοφόρησε η πρώτη φωτογραφία της, δημιουργώντας ένα έντονο δημόσιο διάλογο κατά πόσο απεικονίζει ή όχι τον Χριστό και πώς δημιουργήθηκε η αποτύπωση πάνω στο ύφασμα. Σύμφωνα με τους επικριτές, πρόκειται για μια καλοστημένη απάτη. Από την άλλη, αν και η Καθολική Εκκλησία έχει αποφύγει να πάρει επίσημη θέση, πολλές χιλιάδες πιστών -και περίεργων- προσέρχονται κάθε χρόνο στον καθεδρικό του Τορίνο, όπου φυλάσσεται η σινδόνη.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Αλμπέρτο Καρπιντέρι του Πολυτεχνείου του Τορίνο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό μηχανικής «Meccanica», υποστηρίζουν ότι η ακτινοβολία νετρονίων λόγω του σεισμού «μπέρδεψε» τις επίσημες ραδιοχρονολογήσεις με άνθρακα-14, που έγιναν στη δεκαετία του ’80. Οι μετρήσεις εκείνες (που είχαν δημοσιευτεί στο διεθνούς κύρους περιοδικό «Nature» το 1989) είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το ύφασμα είχε ηλικία όχι άνω των 800 ετών, δηλαδή προερχόταν από τον Μεσαίωνα (μεταξύ 1260 και 1390 μ.Χ.). Άλλωστε, σε εκείνα ακριβώς τα μεσαιωνικά χρόνια εμφανίζονται οι πρώτες γραπτές αναφορές για το ύφασμα (το οποίο πρέπει να άλλαξε πολλούς ιδιοκτήτες στο πέρασμα των χρόνων), πράγμα που οι επικριτές δεν θεωρούν τυχαίο.
Από την άλλη όμως, και άλλοι ερευνητές μετά το 1988 υποστήριξαν ότι εκείνη η ραδιοχρονολόγηση υπήρξε εσφαλμένη και ότι η σινδόνη είναι πολύ παλαιότερη. Σε βιβλίο του με τίτλο «Το μυστήριο της Σινδόνης», που εξέδωσε το 2013, ο Τζιούλιο Φάντι, καθηγητής της σχολής μηχανολόγων μηχανικών του πανεπιστημίου της Πάντοβα, υποστηρίζει ότι οι δικές του αναλύσεις αποδεικνύουν πως το ύφασμα χρονολογείται από τα χρόνια του Ιησού.
Η νέα ιταλική θεωρία (για την οποία πάντως ο ίδιος ο Τζιούλιο Φάντι δήλωσε πως ίσως να μην είναι η μόνη σωστή) αναφέρει ότι στη διάρκεια των σεισμών δημιουργούνται στον γήινο φλοιό ισχυρά κύματα πίεσης υψηλής συχνότητας, τα οποία αποτελούν την πηγή εκπομπών νετρονίων. Τα νετρόνια αυτά απελευθερώνονται από τα άτομα όπου ήσαν δεσμευμένα μέχρι τότε και αλληλεπιδρούν με τους πυρήνες άλλων ατόμων, πράγμα που δημιουργεί νέα ισότοπα άνθρακα.
Αυτή ακριβώς η διαδικασία, σύμφωνα με τον Αλμπέρτο Καρπιντέρι, μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένη χρονολόγηση, αφού αυξάνει κατά πολύ τον αριθμό των ραδιοϊσοτόπων του άνθρακα-14 στο περιβάλλον (και συνεπώς το ταφικό ύφασμα εμφανίζεται νεότερο από ό,τι είναι).
Αλλά πέρα από αυτό, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η μαζική εκπομπή των νετρονίων μετά τον σεισμό του 33 μ.Χ. στην Ιερουσαλήμ θα οδήγησε στην αποτύπωση της εικόνας του Χριστού πάνω στο σάβανό του. Αυτό συνέβη, όπως λένε, επειδή τα ελεύθερα νετρόνια θα αλληλεπίδρασαν χημικά με τα άτομα αζώτου στις ίνες του λινού υφάσματος, με τελικό αποτέλεσμα την θερμική αποτύπωση του προσώπου πάνω στο σάβανο.
Όμως ο Γκόρντον Κουκ, καθηγητής περιβαλλοντικής γεωχημείας στο πανεπιστήμιο της Γλασκώβης δήλωσε στο Live Science πως ακόμα κι αν θεωρητικά μπορεί να δεχτεί κανείς την υπόθεση της ακτινοβολίας νετρονίων, παραμένει το εύλογο ερώτημα: Γιατί κάτι ανάλογο δεν έχει καταγραφεί πουθενά αλλού στα αρχαιολογικά αρχεία;
Ανάλογη αρνητική αντίδραση είχε και ο Κρίστοφερ Ράμσεϊ, διευθυντής της Μονάδας Ραδιοχρονολόγησης του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ο οποίος αναρωτήθηκε γιατί σε χώρες με συχνούς ισχυρούς σεισμούς όπως η Ιαπωνία, δεν έχει παρατηρηθεί μέχρι σήμερα κάποιο ανάλογο πρόβλημα με τις ραδιοχρονολογήσεις με άνθρακα-14;
Κι έτσι η Σινδόνη συνεχίζει, σε τελευταία ανάλυση, να παραμένει θέμα πίστης. «Αν θέλεις να πιστέψεις στη Σινδόνη του Τορίνο, απλώς πιστεύεις σε αυτήν», δήλωσε ο Γκόρντον Κουκ.
Πηγή